Home page link.
Svenska Engelska
illustrasjonsbilde til seo-trender 2022

Dette er SEO-trendene som gjelder nå

Sliter du med å henge med i SEO-svingene? Vi har sett på analyser fra Forbes, Semrush og Hubspot og plukket ut SEO-trender for 2022 som svarer best på Googles siste algoritme-oppdatering.

Publisert

2. november 2022

Google jobber stadig for å hjelpe folk til å finne den informasjonen de er ute etter, på en enkel måte. I slutten av august i år lanserte de derfor «the helpful content update» som en del av en bredere satsning for å sikre at folk ser mer originalt og nyttig innhold i søkeresultater.

Den nye oppdateringen tar sikte på å belønne innhold der besøkende føler at de har hatt en tilfredsstillende opplevelse.

Så hvordan kan du sikre at nettsiden din gjør nettopp dette? Ifølge Google selv er det ved å følge rådet de har holdt i hevd i årevis om å «lage innhold for folk, ikke for søkemotorer», og samtidig bruke SEO for å hjelpe folk å finne akkurat det de er på utkikk etter.

I et hav av do’s and don’ts har vi plukket ut de syv nyttigste trendene innen SEO akkurat nå:

 

1. Core Web Vitals

Tenk helhetlig! Google er opptatt av hele nettstedet ditt, ikke bare den ene artikkelen med relevante nøkkelord. Core Web Vitals er en viktig del av Googles algoritme og sier noe om hvordan kvaliteten på nettsiden din er sett fra brukerens perspektiv. De tre viktigste måleparametrene er:

  • Lastetid: Siden din bør ikke trenge mer enn 2,5 sekunder på å laste inn det viktigste innholdet.I de fleste tilfeller gjelder dette innholdet somt brukeren ser først uten å scrolle.
  • Stabilitet: Det skal helst ikke skal skje noen forandringer på oppsettet eller layouten på siden din mens den lastes inn. Dette for å unngå at brukeren trykker på feil knapper eller lenker når siden laster.
  • Interaktivitet: Handler om tiden det tar fra brukeren har gjort en handling, for eksempel trykket på en link eller fylt inn et skjema, til det tidspunktet responsen kommer. Under 100 millisekunder er det man strekker seg etter.

 

2. «Folk spør også om dette»

Ifølge Forbes blir nesten halvparten av søkeforespørsler gjennomført med denne funksjonen. «Folk spør også om dette» dukker opp som en ekspanderbar liste under featured snippets, eller fremhevede utdrag som det kalles på norsk. ​​Ønsker du å være synlig her, må du derfor sørge for å gi svar på ofte stilte spørsmål. Ønsker du for eksempel å rangere høyt på “farsdag” kan det for eksempel være lurt å se på hva folk søker på rundt dette og gi konkrete svar. Du kan bruke et SEO-verktøy som Semrush eller Keywordtool for å finne både riktige søkeord og relaterte søkeord. Det kan også være lurt å inkludere spørsmålet ditt i headinger eller lage en egen FAQ-del i artikkelen for å bli synlig i denne seksjonen.

Ønsker du å rangere høyt på farsdag, kan det være lurt å besvare noen av disse spørsmålene.

Ønsker du å rangere høyt på farsdag, kan det være lurt å besvare noen av disse spørsmålene.

3. Stemmesøk

Takket være Google Assistent, Siri og Alexa har kvaliteten på stemmesøk blitt stadig bedre, noe som igjen har gjort funksjonen mer populær. Faktisk er så mye som hvert fjerde søk gjort med tale. For å optimalisere for stemmesøk er det lurt å velge såkalte “longtail keywords” fremfor nøkkelord. Når vi søker med stemmen, bruker vi nemlig setninger og ord på samme måte som når vi snakker og spør om noe. Så i stedet for å skrive “farsdag 2022» i søkefeltet, så sier vi “når er det farsdag?». Fokuser på å skaffe gode svar på spørsmål, fremfor å presse inn flest mulige nøkkelord i innholdet.

 

4. Schema og strukturert data

Små utdrag fra nettsiden, som svarer direkte på brukerens behov eller spørsmål, har ofte mye høyere klikkrate enn siden i sin helhet. Schema markup gjør det enklere for søkemotorene å forstå innholdet ditt. Dette kan for eksempel være en produktside der dataen er strukturert på en god måte for å identifisere produkt, pris, produktegenskaper, bestillingstid, anmeldelser med mer. Schemabyggingen legges inn som HTML i koden på nettsiden. Har du først implementert schema i koden, er det vesentlig enklere å sortere i all dataen som finnes på nettstedet, og sjansen øker for å treffe bedre på relevante søk med utdrag fra siden. Har du for eksempel en oppskrift på en kake til farsdag, så kan du strukturere dataen slik at søkemotoren forstår hvilke deler av oppskriften som hører til hvor; hva er ingredienser, hva er fremgangsmåte og hva er næringsinnhold.

5. Video + kapitler og emner på video

Video er i dag det foretrukne formatet i nesten alle kanaler, også i søk. Det kan derfor være lurt å implementere SEO-strategien når du jobber med video også, uansett hvilken plattform videoen din ligger på. Bruk relevante nøkkelord og del opp videoen i relevante kapitler. For eksempel kan en video om tips til farsdagsgaver være delt inn i kapitler for hvert produkt eller produktkategori. Da kan videoen for eksempel prestere bedre både på søket “farsdag gave” og “farsdag gave sokker”.

Sørg for å implementere SEO-strategien også når du jobber med video, uansett hvilken plattform videoen din ligger på.

6. Finn brukerens søkeintensjon

Dette hever kvaliteten på innholdet og sannsynligheten for å treffe brukerens behov. Er brukeren på jakt etter svar på når farsdagen er, gir det rom for å skrive en lengre tekst som svarer på dette informasjonsbehovet. Er brukeren på jakt etter å kjøpe noe eller utforske produkter, så må den relevante siden være tilpasset for kjøp. Da lønner det seg med korte tekster og tydelig CTA. “Nøkkelring farsdag salg” er et søk med en intensjon om å utforske nøkkelringer til kjøp – da bør du tilrettelegge for nettopp dette og helst ikke fylle siden med lang informasjon om farsdagen.

Bruker du Semrush som verktøy så vil du der få oversikt over hvilke intensjoner som ligger bak de ulike søkeordene. Merk dog at denne ikke nødvendigvis stemmer 100% hver eneste gang, så pass på å gjøre egen research på hva slags type innhold som rangerer best.

7. Backlinks av høy kvalitet

Det hjelper lite om du har alt over her på plass, hvis nettsiden din ikke er på topp. Små ting kan utgjøre en stor forskjell, og rolige dager er fine å bruke til ryddearbeid på egen nettside. Her er en grei trepunktsliste du kan ta frem neste gang du har en ledig stund:

  • Gå gjennom bildene på nettsiden og sjekk at bildene har riktig oppløsning, relevant filnavn, korrekt størrelse og alt-tekst.
  • Gå gjennom interne og eksterne lenker. Sjekk at de eksterne lenkene har autoritet, velg kvalitet fremfor kvantitet, og pass på at det ikke ligger brutte lenker inne på nettsiden.
  • Gå gjennom eldre artikler og oppdater SEO med titler, tags og metadata, og legg inn interne lenker til relevant innhold av nyere dato der det trengs.

P.S. Om du vil spare deg for et googlesøk er farsdagen i år den 13. november.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-preview-0005-kopi-e1701422390125.jpg

Torunn Maria Holm

Strategisk rådgiver

torunn.holm@spoonagency.no 417 64 146

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook