I det, som i dag omtales som avfall av oppdrettsnæringen, ser Columbi Farms ubenyttede ressurser. De ønsker å revolusjonere produksjonen av grønnsaker i et sirkulært kretsløp hvor næringsstoffene fra sjømatproduksjon utnyttes som gjødsel.
Columbi Farms ønsker å bygge veksthus i nærheten av allerede eksisterende oppdrettsanlegg for å utnytte fiskevann, som vanligvis dumpes i havet, til dyrking av salat.
Vi fikk utfordringen med å utvikle en visuell profil som speilet sirkulærproduksjon og bærekraft. Uttrykket skulle være enkelt å ta i bruk i et stort spenn av kanaler og kommunikasjonsflater.
I en liten prosjektgruppe sammen med Columbi Farms jobbet vi frem et ordentlig og ryddig uttrykk hvor sirkulærproduksjon er sentralt i navnetrekk og logosymbol. Vi ønsket å bygge opp en visuell verktøykasse bestående av få, men sterke virkemidler.
Fordi produksjonsanlegg og fasiliteter er under prosjektering var det utfordrende å kommunisere selskapets visjon og bygge deres identitet med foto i utstrakt bruk.
Resultatet ble derfor å bruke illustrasjon som en av bærebjelkene i den visuelle profilen. Vi ønsket at uttrykket skulle vise organiske former av salat og grønnsaker, men samtidig kommunisere ressursene fra fiskeavfall, og er illustrert av Sandra Blikås/ByHands.
Illustrasjonen er tegnet i et stort råformat, til bruk i ulike utsnitt. Dette gir Columbi Farms et enkelt – men kraftfullt visuelt uttrykk, med høy grad av fleksibilitet i alle kanaler og flater.
Vår nye visuelle identitet gir oss et fleksibelt uttrykk med uendelige muligheter. Vi gleder oss til å ta det i bruk når vi nå skal etablere fremtidens produksjonsplattform for mat!
– Anders Hagen, CEO i Columbi Farms