Home page link.
Svenska Engelska

Lærlinglivet: En serie for Fagforbundet Ung

Hvordan får man unge til å bry seg om fagbevegelse før de vet at de trenger den?

Introbilde til serien Lærlinglivet

Kunde

Fagforbundet Ung

Prosjekt

Lærlinglivet

År

2022

Oppgave

Fagforbundet Ung organiserer over 50 000 medlemmer under 30 år, og er en del av Norges største arbeidstakerorganisasjon. Likevel møter de lav kjennskap blant unge, og mange forstår verken fagbevegelsen eller verdien av å være organisert.

Hvordan når man en målgruppe som ikke vet at man eksisterer, med et budskap de ikke visste at de trengte?

Løsning

Sammen med Fagforbundet Ung utviklet Spoon en kommunikasjonsstrategi, kanalstrategi og kreative kampanjer. En av disse ble YouTube-serien «Lærlinglivet», laget spesielt for unge i yrkesfaglige utdanningsløp.

Serien følger tre lærlinger, med alt det innebærer av ansvar, stress, faglig stolthet og store spørsmål. Serien tar utgangspunkt i innsikt fra Fagforbundets Ungdomsbarometer og innspill fra tillitsvalgte, og adresserer de temaene unge bryr seg om. I hver episode dukker lederen for Fagforbundet Ung opp med konkrete råd og tips på de unges premisser.

Tett på og ekte

Vi ønsket at serien skulle kjennes som en portrettserie, personlig, nær og uten filter. Derfor lot vi kamera følge lærlingene mens de var i arbeid. Intervjuene ble gjort mens de “sto med arbeidet i hendene”, for å fange de små, ufiltrerte øyeblikkene som gir liv til fortellingen. Dette åpnet for spontane situasjoner og samtaler som vi aldri hadde fått i et kontrollert studiomiljø.

Vi balanserte det faglige og trivielle på en naturlig måte, fordi det er sånn lærlinglivet faktisk er: Det handler like mye om faglig utvikling som det å føle seg hjemme, mestre dagen og finne sin plass i arbeidslivet.

I tillegg til serien, produserte vi artikler, og illustrerte og animerte vignetten. Til serien produserte vi også stillbilder, både til artikler og som visuelle introsekvenser i episodene. Vi tok lærlingene ut av studio og inn i byen, parker og naturlige omgivelser. Bildene skulle føles uhøytidelige og ekte, og fange autentiske øyeblikk i naturlige omgivelser.

Resultater

  • Korte videoer hadde 88 % fullføringsrate
  • 12 % medlemsvekst i målgruppen under 30 år
  • Total medlemsmasse økte fra 46 000 til over 50 000 fra 2020 til 2023
  • Unge yrkesaktive utgjør over 50 % av hele medlemsmassen
Arbeider