Home page link.
Svenska Engelska

Slik har XL-BYGG fått et skikkelig digitalt løft

Siden 2022 har Spoon vært en strategisk og operativ partner for XL-BYGG i arbeidet med å styrke deres digitale tilstedeværelse – med særlig fokus på SEO og merkevarebygging i egne og betalte kanaler. Det har gitt svært gode resultater.

tatovert ansatt i XL-BYGG smiler mot kamera

Kunde

XL-BYGG

Prosjekt

Styrke digitale flater for XL-BYGG

År

2022 – pågående

Utfordring

XL-BYGG er en landsdekkende kjede med rundt 100 byggevarehus i Norge, rettet mot både proff- og privatmarkedet. De kom til Spoon ved årsskiftet 2021/2022 med et ønske om å satse digitalt og hente igjen forspranget til deres konkurrenter, som allerede hadde fyldige innholdsbanker på sine nettsider. 

I tillegg til lav andel organisk trafikk til egne nettsider, viste også undersøkelser at merkekjennskapen var lav. XL-BYGG lå på 6. plass blant konkurrentene, både på hjulpen og uhjulpen kjennskap – til tross for at de er blant Norges største byggevarekjeder målt i antall butikker.

XL-BYGG var heller ikke tilfreds med sin daværende mediestrategi, som kun fokuserte på kortsiktig salg med kampanjeorienterte aktiviteter og svært lite på langsiktig salg og merkevarebygging.

Mål

Da Spoon startet samarbeidet med XL-BYGG, var det opprinnelige målet å bygge en søkemotoroptimalisert innholdsbank til nettsidene, både mot forbruker og proffkunder. Over tid utviklet oppdraget seg til også å inkludere utviklingen av ny kanal- og mediestrategi samt styrke kjennskap og bygge en sterkere posisjon som Norges beste faghandel innenfor byggevare.

Løsning

Vi utviklet en SEO- og innholdsstrategi hvor vi kartla de viktigste søkeordene innen alle relevante kategorier. Deretter overvåket vi kontinuerlig hvordan XL-BYGG rangerte sammenlignet med konkurrentene. Dette gir oss innsikt i deres share of search – den digitale ekvivalenten til share of voice – og et tydelig bilde av utviklingen over tid.

Innholdsstrategien ble implementert trinnvis: Første år med kartlegging og produksjon, deretter optimalisering basert på løpende analyser og rangeringer i søkemotorene.

Neste steg er å sørge for at det SEO-vennlige innholdet også styrker merkevaren XL-BYGG, ved å berike artikler og landingssider med eget bildemateriell fra varehusene, samt bygge og løfte frem egne fagfolk som deler sin kunnskap i enda større grad enn tidligere. Dette arbeidet ble påbegynt i 2025.

For merkevarebyggingen spiller også en kontinuerlig tilstedeværelse i sosiale medier en viktig rolle. Her bruker vi materiellet fra foto-opptak og intervjuer i byggevarehusene i flere ulike formater, blant annet som reels, story og bildekaruseller, slik at vi når så bredt som mulig i de ulike målgruppene. 

Vårt samarbeid med XL-BYGG er preget av tett, løpende dialog og månedlige analyser som danner grunnlaget for kontinuerlig optimalisering. Spoons kjerneteam fungerer som en ekstern redaksjon for markedsavdelingen til XL-BYGG, og jobber direkte i deres CMS og SoMe-kanaler. I tillegg koordinerer vi alle produksjoner som involverer XL-BYGG sine leverandører, og tilbyr opplæring i lokal markedsføring gjennom skreddersydde kurs for de SoMe-ansvarlige i byggevarehusene.

Spoon og vårt søsterbyrå Trickle tok sommeren 2024 over all betalt annonsering for XL-BYGG. Den nye mediestrategien inkluderer både SEM, programmatisk display og native samt sosiale medier (always on + kampanjer)

Se nettside
Spoon lager innhold til XL-BYGG som er søkemotoroptimalisert, merkevarebyggende og skaper engasjement både på nettsider, i nyhetsbrev og sosiale medier.

Spoon lager innhold til XL-BYGG som er søkemotoroptimalisert, merkevarebyggende og skaper engasjement både på nettsider, i nyhetsbrev og sosiale medier.

Resultat

Prosentvis økning av søkeord i topp 3

0

Prosentvis økning i organisk trafikk

0

Plassering i share of search

0

Vi begynte å måle resultater av SEO-arbeidet i 2023. Det påfølgende året økte XL-BYGG antall søkeord i topp 3 med hele 60 prosent, og den organiske trafikken til nettsiden med 30 prosent. Synligheten i søk vokste med 40 prosent, og kjeden har klatret til en solid 2. plass på share of search mot konkurrentene. 

Gjennom året (2024) oppnådde de også full målgruppedekning (100 %) på Meta.

Disse resultatene viser at et helhetlig og målrettet digitalt arbeid gir tydelig effekt – både på synlighet, merkevare og trafikk.

Dette sier kunden

Jeg er stolt over hvor mye vi har fått til sammen. Spoon har vært en strategisk sparringspartner med dyp forståelse for både målgruppen og mulighetsrommet vårt digitalt. Resultatene taler for seg selv, men det beste er kanskje hvor sømløst og effektivt vi jobber sammen i hverdagen.

– Anne Gro Homleid, salgs- og markedssjef i XL-BYGG

Vil du vite mer?

Ta kontakt med meg!

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon_inger-marit-saeby_nettside.jpg

Inger-Marit Knap Sæby

Seniorrådgiver og kundeansvarlig

inger-marit.saeby@spoonagency.no 928 98 287

Eksempler på leveranse

XL-BYGG er always on på SoMe med trafikkposter, reels, stories og engasjementsposter.

XL-BYGG er always on på SoMe med trafikkposter, reels, stories og engasjementsposter.

Det produseres nye artikler hver måned, basert på sesong, søketrender og merkevarebyggende budskap.

Det produseres nye artikler hver måned, basert på sesong, søketrender og merkevarebyggende budskap.

Spoon har levert produksjonsplan og alt innhold til fire utgaver av XL-BYGG inspirasjonsmagasin.

Spoon har levert produksjonsplan og alt innhold til fire utgaver av XL-BYGG inspirasjonsmagasin.