Home page link.
Svenska Engelska

Nytt navn og ny profil: Favn Forsikring

Forsikringsselskapet ønsket å modernisere sitt uttrykk uten å miste bånd til sin historie, identitet og verdier. Spoon bisto dem med å nytt navn og ny profil.

Kunde

Favn Forsikring

Prosjekt

Nytt navn og profil

År

2024

Leveranse

Visuell identitet

Utfordring

Sjøforsikringsselskapet Tromstrygd ble stiftet i 1964, og har siden da vært en sentral aktør for fiskere i Nord-Norge. Etter 60 år i bransjen mente selskapet at tiden var inne for et navnebytte. Ordet trygd gir ikke de samme assosiasjonene i dag som det en gang gjorde. Dessuten har forsikringsselskapet medlemmer fra hele Nord-Norge, ikke bare Troms, som daværende navn signaliserte.

Tromstrygd ønsket å modernisere sitt uttrykk uten å miste bånd til sin historie, identitet og verdier. De ville ha et navn og en profil som både skulle kommunisere selskapets lange tradisjoner samt signalisere deres fremtidige retning og mål – et selskap som er tett på sine medlemmer, som er en trygg part å vende seg til og som vet hva et liv på sjøen innebærer.

Løsning & resultat

Spoon gjennomførte en workshop for administrasjonen, styremedlemmer og medlemmer i Tromstrygd. Etter workshop-en satte vi igjen med et knippe aktuelle navn som skulle vurderes. Etter flere runder falt valget på Favn Forsikring.

Favn er et navn med god dybde. Det viser først og fremst til “den trygge favnen”. Navnet har imidlertid en dobbelbetydning, og viser også til måleenheten favn, en av våre aller eldste måleenheter som fortsatt i noen kretser benyttes om sjødybde, garnlengder o.l.
Ordet har klare konnotasjoner til nærhet og omsorg, en slags moderlighet som venter på (og lengtes etter) av de på havet (mors favn, en kvinnes favn). Slik sørger navnet for å ivareta både selskapets kjernevirksomhet (forsikring, trygghet) og dets kjerneprodukt/unike identitet (omsorg, nærhet, relasjon).

Samtidig som navnet ivaretar selskapets historie og tradisjon, er det et moderne navn. Det er kort og enkelt, og klinger godt sammen med forsikring. Navnet er unikt, og skiller seg fra konkurrentene.

Vi er veldig stolt over vår nye profil, og synes at det ser flott ut i alle formater. Det gikk veldig kort tid før vi følte et eierskap til vår nye logo og profil. Dette er et navn og et utseende vi kan identifisere oss med, og som vi føler oss hjemme i.

– Ole Jørgen Ørjavik, administrerende direktør i Favn Forsikring

Sammen med det nye navnet har vi produsert en ny visuell profil for Favn Forsikring. Inspirasjonen til det visuelle uttrykket kommer fra bølgen – ikke bare den konkrete havbølgen, men også bølgen i overført betydning som noe som beveger seg, kobler sammen og leder fremover

De har fått en moderne logo som passer godt inn i deres digitale kanaler, men også til printmateriell og annen merch, som kopper, utstyr og klær.

I tillegg til navn, logo og profil har vi også levert en rekke kommunikasjonstjenester i forbindelse med navneendringen, som tekst til nyhetsbrev, presentasjoner, reklamefilm, innhold til sosiale medier, bilder og artikler.

Sammen er det blitt skapt et solid fundament for videre vekst og tilstedeværelse i markedet.

Vil du vite mer?

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/10/Untitled-design.png

Stine Eriksen

Leder Tromsø

stine.eriksen@spoonagency.no 926 888 69
https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/10/Design-uten-navn-1.png

Cato Olsen Birkestrand

Rådgiver

cato.olsen.birkestrand@spoonagency.no 981 31 588