«Hvis du ikke skjerper deg nå, kommer du til å havne i kassa på KIWI». Hørt det før? Det har medarbeiderne i KIWI også. Den siste tiden har det blitt vanskeligere å rekruttere unge til jobber i dagligvarebransjen. Dette ville KIWI gjøre noe med.
I samarbeid med Alexander Reklame, Carat Norge, Trickle og Trigger Oslo.
Høsten 2023 gjennomførte Respons Analyse på vegne av KIWI en undersøkelse blant nordmenn over 18 år. Undersøkelsen viste:
KIWI vil bryte fordommene ved å vise hva slags arbeidsplass og variert karrierevei man faktisk kan ha ved å jobbe i butikk, samholdet på jobb og utfordringene man møter. De vil snu de negative holdningene til noe positivt.
KIWI ønsker å tiltrekke flere unge søkere, spesielt 18 til 25-åringer, samtidig som de vil endre den negative holdningen til det å jobbe i dagligvarebransjen. En reklamefilm ble produsert med egne medarbeidere som skuespillere, og skulle nå bredt for å treffe både de yngre og foreldregenerasjonen. Reklamen ble plassert i typiske familieprogram på lineær-TV og streaming, på kino, utendørs og i sosiale medier. Korte versjoner ble annonsert i sosiale medier som Snapchat og TikTok, samt utendørsreklame.
I tillegg ble jobbsøkersidene på kiwi.no frisket opp med søkemotoroptimalisert og historiefortellende innhold. Dette for å gi et bedre inntrykk av hvordan det er å jobbe i KIWI, og tips til hvordan man skriver en god søknad og CV. Budskapet ble forsterket gjennom intervjuer med rekrutterere og deling av kanal- og målgruppetilpasset innhold på Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok.
Noen av uttakene på Instagram.
Humoristisk og nyttig innhold ble spredt organisk på TikTok, med fokus på å nå den yngre målgruppen. Dette innholdet ble laget i samarbeid med medarbeiderne som var med i reklamefilmen.
Leserinnlegg fra både butikkmedarbeidere og politikere ble publisert i nasjonal- og lokalmedier i etterkant av kampanjestart.