Home page link.
Svenska Engelska

Kassevis av muligheter

«Hvis du ikke skjerper deg nå, kommer du til å havne i kassa på KIWI». Hørt det før? Det har medarbeiderne i KIWI også. Den siste tiden har det blitt vanskeligere å rekruttere unge til jobber i dagligvarebransjen. Dette ville KIWI gjøre noe med.

Bilde fra KIWIs kampanje Kassevis av muligheter

Kunde

KIWI

Prosjekt

Kassevis av muligheter

År

2023

I samarbeid med Alexander Reklame, Carat Norge, Trickle og Trigger Oslo.

 

Utfordring: 

Høsten 2023 gjennomførte Respons Analyse på vegne av KIWI en undersøkelse blant nordmenn over 18 år. Undersøkelsen viste: 

  • I et utvalg yrker er det kun 5 % som mener det å jobbe i dagligvare har høy status, mens sykepleiere har høyest status med 46 %. 
  • Foreldre og venner har størst påvirkning på yrkesvalg. Venner har mer signifikant påvirkning blant menn og yngre mennesker​​.
  • Over halvparten (52%) har hørt nedsettende snakk om dagligvarejobber, oftest fra venner og familie. Dette gjelder spesielt for yngre og middelaldrende​​.

KIWI vil bryte fordommene ved å vise hva slags arbeidsplass og variert karrierevei man faktisk kan ha ved å jobbe i butikk, samholdet på jobb og utfordringene man møter. De vil snu de negative holdningene til noe positivt. 

Løsning:

KIWI ønsker å tiltrekke flere unge søkere, spesielt 18 til 25-åringer, samtidig som de vil endre den negative holdningen til det å jobbe i dagligvarebransjen. En reklamefilm ble produsert med egne medarbeidere som skuespillere, og skulle nå bredt for å treffe både de yngre og foreldregenerasjonen. Reklamen ble plassert i typiske familieprogram på lineær-TV og streaming, på kino, utendørs og i sosiale medier. Korte versjoner ble annonsert i sosiale medier som Snapchat og TikTok, samt utendørsreklame. 

 

Se reklamefilmen her.

 

I tillegg ble jobbsøkersidene på kiwi.no frisket opp med søkemotoroptimalisert og historiefortellende innhold. Dette for å gi et bedre inntrykk av hvordan det er å jobbe i KIWI, og tips til hvordan man skriver en god søknad og CV. Budskapet ble forsterket gjennom intervjuer med rekrutterere og deling av kanal- og målgruppetilpasset innhold på Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok. 

Noen av uttakene på Instagram.

Noen av uttakene på Instagram.

Humoristisk og nyttig innhold ble spredt organisk på TikTok, med fokus på å nå den yngre målgruppen. Dette innholdet ble laget i samarbeid med medarbeiderne som var med i reklamefilmen.

 

Se KIWIs profil på TikTok her.

Resultat:

  • Reklamefilmen fikk tredjeplass i Reklamebørsens liste over de best likte reklamefilmene i 2023.
  • Den slo knockout på konkurrentene i november 2023, og huskes særlig av de yngre.
  • Jobbsidene til KIWI har fått over 160 000 besøk, og 32 % av disse har sett på KIWIs ledige stillinger.
  • Trafikken til sidene har økt med over 30 %.
  • Organisk på TikTok har innholdet i snitt en engasjementsrate på 4,2 % (mål: 3%).
  • TikTokene har totalt over 952 000 organiske visninger og 38 280 likes, og i gjennomsnitt har 22,18 prosent sett hele videoen. Videoene har sørget for 1596 nye følgere på KIWIs TikTok-konto.
  • Annonsene i Meta har en kostnad per klikk på 1,39 kr som er 72,3 % billigere målet vårt (5 kr), og en klikkrate på 3,27 % som er 54,1 prosent høyere enn vårt mål (1,5 %). 
  • I Google ads har annonsene en klikkrate på 40,6 %, som er 63 prosent høyere målet vårt (15 %), og kostnad per klikk på utrolige 0,86 kr, 91,4 % billigere enn målet (10 kr). 
  • Snap-ads ifm. kampanjen har 4 700 000 visninger, kostnad per tusende visning på 27 kr, 22,8 prosent billigere, vårt mål (35 kr).
  • Flere leserinnlegg og artikler med medarbeidere publisert i lokal-, regional- og bransjemedier.
Leserinnlegg fra både butikkmedarbeidere og politikere ble publisert i nasjonal- og lokalmedier i etterkant av kampanjestart.

Leserinnlegg fra både butikkmedarbeidere og politikere ble publisert i nasjonal- og lokalmedier i etterkant av kampanjestart.

Spør oss om kampanjen:

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-previews-bw2-3.jpg

Christopher Øyen

Seniorrådgiver og kundeansvarlig

christopher.oyen@spoonagency.no 928 57 563
https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-11.jpg

Liv Tone Otterholt

Innholdsrådgiver

liv.tone.otterholt@spoonagency.no 482 48 152