Home page link.
Svenska Engelska

Workshop: Metoden for den krevende problemstillingen

Vi i Spoon har holdt skreddersydde workshops for bedrifter i flere ulike bransjer. Dette er tilbakemeldingen fra kundene våre.

Publisert

5. januar 2024

Noen beslutninger tar lengre tid, krever mer innsikt og flere innspill. Ofte er det også mer kritisk for bedriftene å lykkes med disse beslutningene. 

 

Kanskje er det behov for å endre profil? Kanskje trengs det godt formulerte verdier og visjoner for ledelse, omdømme og rekruttering? Kanskje trengs det nye og kreative ideer til bedriftens markedsstrategi, kampanjearbeid eller innholdsunivers? I disse tilfellene er workshop en god måte å jobbe frem ideer, forankre strategier og sikre gode beslutninger – og metoden er en favoritt hos oss i Spoon. 

 

Verdifullt resultat 

Cato Birkestrand er strategisk rådgiver i Spoon, og har holdt workshops for en rekke bedrifter i ulike bransjer. For Cato handler en god workshop om å gjøre et godt forarbeid for å forstå problemstillingen, og legge til rette for en prosess som kan kombinere kreativitet og nytenkning med retning og mål.

 

– Når du klarer kombinere et faglig godt rammeverk med kreative oppgaver, og man i fellesskap bruker disse kreftene på å løse riktig problem, så blir utfallet utrolig verdifullt.

 

Muligheten til å få perspektiver og innspill fra flere parter underveis er workshopens største styrke. Om man inkluderer riktige personer i arbeidet, og stiller de rette spørsmålene underveis, kan en slik prosess brukes til nesten hva som helst.

Nye perspektiver

Å ha personer med ulike perspektiver involvert i arbeidet er en av suksessfaktorene bak en god workshop. Ofte finner man verdifull innsikt hos ansatte med ulik bakgrunn hos bedriftene selv, ved å invitere med seg kunder eller brukere, eller fra andre eksterne parter.

I Spoon har vi erfaring med markeds- og kommunikasjonsarbeid på tvers av en rekke ulike kanaler, mot ulike målgrupper, i ulike bransjer og med forskjellige formål. Det gjør oss til en verdifull partner å ha med i slike arbeid, ifølge Cato.

Strategisk rådgiver, Cato Olsen Birkestrand

Strategisk rådgiver, Cato Olsen Birkestrand

– Bredden i arbeidet vi gjør til daglig, gjør at vi enklere forstår problemstillingene som kundene våre står i. Det gjør det også enklere når vi skal utvikle oppgaver og øvelser til en workshop, eller når vi serverer innspill som grunnlag for diskusjon.

 

Workshop for verdi, visjon og misjon 

For avfallsaktøren Perpetuum gjennomførte vi en workshop for å hjelpe dem med valg av verdier, misjon og visjon for selskapet. Behovet dukket opp i forbindelse med en strategiprosess der de følte at noe manglet, og ønsket å involvere flere ansatte.

Vi er fornøyd med hvordan workshopen ble løst, med to engasjerte rådgivere som dro oss gjennom en prosess som vi fikk mye ut av. I løpet av en dag ble vi utfordret på å reflektere over hvem vi er, hvordan vi er og hvor vi vil – og våre folk lot seg engasjere.

– Are Lorentsen, administrerende direktør i Perpetuum, Workshop for verdier, visjon og misjon

Are Lorentsen, administrerende direktør i Perpetuum, forteller at verdiene nå er implementert hos dem slik resultatet ble etter workshopen. Etter litt omformuleringer, synes de også at misjon og visjon sitter godt 

 

– Visjonen brukes i dag aktivt blant annet i innledningen i våre presentasjoner eksternt. Verdiene er gjort kjent og vi jobber løpende med å la de feste seg blant alle i organisasjonen. Vi kan anbefale en workshop som dette i regi av Spoon! 

 

Workshop for strategiske endringer

Sjøforsikringsselskapet Tromstrygd etterspurte en workshop i forbindelse med en profilendring i selskapet, og var spent på hvordan de ansatte ville like metoden. Det viste seg å gå så bra at de like godt bestemte seg for å gjennomføre en versjon 2.0 av workshopen, sånn at flere fikk være med i prosessen.

 

– Alle gikk derfra og synes dette var gøy! Vi jobber med forsikring, og er ikke stereotyp kreative, men Spoon fikk oss løssluppen. Vi fikk øvelser som pushet oss, og tvang oss til å være kreative. Øvelsene har vi prøvd å gjenskape på kontoret i etterkant, sier Torill Dale, økonomisjef i Tromstrygd. 

 

Torill synes gjennomføringen var veldig bra. Hun trekker frem den uformelle stemningen, men også den teoretiske delen, som ga dem knagger til å henge ting på. 

Det var fint å ha noen utenfra som så ting fra utsiden, stilte spørsmål og fikk oss til å tenke på en annen måte. Cato viste god forståelse for vårt fag og det vi driver med, og forsto hva vi var ute etter.

– Torill Dale, økonomisjef i Tromstrygd

Workshop for innholdsstrategi og sosiale medier

Traineeprogrammet Fremstr er en relativt ny merkevare. Vi gjennomførte en workshop sammen med Næringsforeningen som en del av jobben med å utvikle en innholds- og sosiale medier-strategi for merkevaren. Emilie Isaksen, som er prosjektleder for Fremstr, sier at workshopen ga stor verdi. 

 

– Vi har tenkt mye på hver vår kant, men det ga mye å samle hodene i teamet og snakke høyt om merkevaren, koke det ned til kjernen og sette ord på hva vi vil med merkevaren videre, sier hun. 

 

I workshopen ble teamet i Næringsforeningen utfordret på ideer, og vi rotet litt i materien. 

 

– Vi kunne hatt en workshop hos oss internt, men å få den utenfra gir et annet perspektiv. Man blir seg selv veldig nær, sier Emilie, som er glad for at de prioriterte en workshop for hele teamet i en hektisk hverdag.

Vi lærte mye av den korte sesjonen. Jeg vil anbefale alle å gjøre det samme, enten de er i starten av en merkevareprosess eller godt i gang. Jeg er glad for at vi tok oss tid til det!

– Emilie Isaksen, prosjektleder Fremstr, Næringsforeningen i Tromsøregionen

Vil du vite mer? 

Vi tilbyr skreddersydde workshops til bedrifter i ulike bransjer, og får gode tilbakemeldinger fra kundene våre. 

Kontakt oss for et tilbud.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/10/Design-uten-navn-1.png

Cato Olsen Birkestrand

Rådgiver

cato.olsen.birkestrand@spoonagency.no 981 31 588

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook