Home page link.
Svenska Engelska

Hvit januar på TikTok

Alkovettorganisasjonen brukte TikTok for å inspirere flere unge til å ta en hvit måned.

Kunde

Av-og-til

År

2023

Av-og-til er en alkovettorganisasjon som vil bidra til å redusere de negative følgene av alkoholbruk i samfunnet og gjøre hverdagen tryggere for alle. De jobber for at flest mulig skal bruke sunt alkovett. Det er å tenke gjennom om man skal drikke og hvor mye man skal drikke i ulike situasjoner. Alkovett er spesielt viktig på noen områder, og deres satsingsområder for perioden 2021-2025 er blant annet folkehelse og ungdom.

Utfordring

Alkohol øker risikoen for mer enn 200 sykdommer, blant dem brystkreft, alvorlige hjerteproblemer, demens, angst og depresjon. Hvert glass du kutter gjør godt for helsa. For mange vil det å kutte alkohol i en hel måned være veldig vanskelig. Dette er fordi alkohol og fest ofte henger tett sammen med det å være sosial.

Mål

Av-og-til ønsket å inspirere flere unge til å ta en hvit januar. I tillegg ville de få flere til å ta tempen på eget alkoholforbruk ved å øke antall besøkende på testen deres; “Drikkestatus”.

Løsning

Vi bruker TikTok og viser de ekte situasjonene uten alkohol, gir deg de ekte tipsene til hvordan du kan gjennomføre måneden og viser de ekte følelsene underveis. Målgruppen skal føle at de gjennomfører hvit januar sammen med en venn.

Gjennom TikTok-profilene Emilie Paus og Gard Detlev Øksendal informerte Av-og-til om fordelene ved å drikke mindre alkohol og å ta en hvit måned. TikTok-profilene publiserte ukentlig både i egne kanaler og Av-og-tils kanal. Med Emilies over 81 000 følgere og Gards 36 000 følgere, traff vi målgruppen for kampanjen, unge 18-25 år, med kanaltilpasset innhold som de både foretrekker, ønsker å se og engasjeres av. Samtidig ønsket vi å bygge Av-og-tils egen kanal. Profilene laget og publiserte innhold på deres måte og i deres stil til både egen og Av-og-tils kanal. Gjennom januar kunne du følge profilene i forskjellige situasjoner, fra å være edru på konsert til å trene når alle andre er på fylla. De gav også tips til aktiviteter man kan gjøre når man ikke bruker søndagen på å være fyllesyk, og intervjuet fagpersoner og andre unge som er avholds. Du kan se videoene under #hvitjanuar på TikTok.

Les mer om kampanjen på Av-og-tils nettside.

Produkt

Tilsammen ble over 20 TikToker publisert på Av-og-tils kanal, og profilenes egne kanaler. Her er to eksempler på TikToker:

Resultat

I januar besøkte totalt 16 300 mennesker Av-og-tils test “Drikkestatus”. Fra 3. januar til 4. januar økte besøkstallet med over 900 prosent, etter at Gard publiserte en TikTok der han tar testen.

Kampanjen har engasjert stort. “Hvit januar” har i snitt en engasjementsrate på 22,5 prosent, som er langt over TikToks benchmark, som ifølge influencermarketinghub.com er på 5,9 prosent.

Vi ville gjøre en satsing på TikTok for å møte de unge der de er. Vi opplever at Spoon har høy kompetanse, er kreative, fleksible og oppdaterte på hva som fungerer for å nå målgruppa. Vi er veldig fornøyde med samarbeidet!

– Stina Katrine Bakken, Rådgiver og prosjektleder i Av-og-til

Økning i brukere av "Drikkestatus" i prosent, over

0

Engasjementsrate i prosent

0

Medieoppslag

Vil du vite mer om dette prosjektet?

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portretter-cecilia-bw-.jpg

Cecilia Johansen

Kreatør og innholdsrådgiver

cecilia.johansen@spoonagency.no 936 31 807
https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-11.jpg

Liv Tone Otterholt

Innholdsrådgiver

liv.tone.otterholt@spoonagency.no 482 48 152