AI er overalt – hva gjør vi nå?
Er det smart å hoppe på AI-toget nå eller vente litt lenger på perrongen? Her er våre fem beste tips til deg som skal i gang med en AI-strategi.
Publisert
1. desember 2023
Generativ AI er overalt nå, og det er kanskje det største som har skjedd digital utvikling siden vi fikk internett. Noen som husker dem som sa at internett ikke ville bli noe stort? Hvis du ikke tror at AI vil endre måten vi jobber på, så vil du med stor sannsynlighet bli overrasket når vi spoler ti år frem i tid. Spørsmålet er ikke lenger om AI vil endre måten vi jobber på, men hvordan og hvor mye. Og det er en spesielt spennende tid for oss som jobber med markedsføring, salg og kundeservice.
I Spoon har vi vært tett på utviklingen og bruken av generativ AI. Vi har like lang erfaring som de fleste andre, altså omtrent ett år. Utviklingen i løpet av dette året har vært lynrask. Fra å generere bilder med mennesker som ser ut som romvesener, til å ta bilde av innsiden av kjøleskapet for å få tips til middag basert på bildet og ha samtaler med en chatbot. Sistnevnte er forøvrig mye mer givende enn å ha en samtale med Google-assistenten eller Siri.
Vi møter mange, både kunder og samarbeidspartnere, som lurer på hva i all verden de skal gjøre nå som generativ AI er i gang med å endre spillereglene for hvordan vi jobber med innhold. Lurer du på hvordan dere skal komme i gang?
Hvis du ikke tror at AI vil endre måten vi jobber på, så vil du med stor sannsynlighet bli overrasket når vi spoler ti år frem i tid.
– Torunn Maria Holm, innholdsrådgiver
1) Utforsk mulighetene
Først og fremst er det viktig å forstå hva generativ AI er og hva den kan gjøre. Generativ AI refererer til algoritmer som kan skape nytt, unikt innhold basert på læringsdata. Dette kan være alt fra tekst og bilder til musikk og kode. Generativ AI åpner gjerne dører til nye, kreative muligheter. Fra å sparke i gang en idéprosess eller generere engasjerende innhold, til å skape unike og personlige kundeopplevelser – mulighetene er uendelige. Uendelig er også antall verktøy: Hver dag lanseres det tusenvis av nye AI-verktøy, og det er faktisk helt umulig å holde tritt med alt som finnes på markedet.
2) Finn ut hvor dere trenger hjelp
Se på organisasjonens nåværende prosesser og utfordringer. Hvor kan generativ AI bidra for at dere skal kunne jobbe mer effektivt? Eksempler kan være innholdsproduksjon, produktutvikling, kundeservice og automatisering av rutinemessige oppgaver.
3) Start i det små
Implementering av generativ AI krever i utgangspunktet ingen spesialisert kunnskap, mer en oppdatering av kunnskap. Finn gjerne en eller to som har lyst til å sette i gang et pilotprosjekt. Dette er en flott måte å eksperimentere på, lære og se effekten AI kan ha for teamet.
4) Vær bevisst
Ansvarlig bruk av AI er ikke bare smart, det er også avgjørende for alle som bruker verktøyene. Det er viktig å etablere retningslinjer for etisk bruk og sikre at systemene overholder GDPR. Dette innebærer også å vurdere risikoer knyttet til feilinformasjon og diskriminering i AI-modellene. I Spoon bruker vi begrepet “Conscious Prompting”. Det kan du lese mer om her.
5) Endre og tilpasse
AI-landskapet er i konstant utvikling. Derfor er det viktig å kontinuerlig evaluere bruken og resultatene for å identifisere forbedringsområder og holde tritt med fremskritt og nye verktøy.