Home page link.
Svenska Engelska

Slik kan du øke organisk trafikk til nettsiden din – uten å lage nytt innhold

Å jevnlig tilføre innhold av god kvalitet er noe av det viktigste du kan gjøre for å øke organisk trafikk til nettsiden, men det finnes andre grep du kan ta for å lykkes.

Publisert

27. september 2022

“Vi har ikke tid til å lage innhold”, er noe vi ofte hører fra kunder og samarbeidspartnere. Å lage innhold av god kvalitet tar nemlig tid, og det kreves gjerne både interne og eksterne ressurser for å holde innholdsflyten i gang. Da kan det være nyttig å kjenne til noen taktiske grep som kan tas for å bedre nettsidens SEO – uten å lage nytt innhold.

Det er likevel en liten forutsetning som må være på plass før du kan sette i gang dette taktiske arbeidet – det må finnes noe innhold på nettsiden fra før. Det sier seg kanskje selv, for hva skal du rangere på i søk om du ikke har noe på nettsiden som kan svare på det? Uansett, da var det avklart før vi går videre.

Et eksempel vi ofte ser er nettsider som er satt opp globalt med likt innhold i alle land. Innholdet er lagt inn etter en oversettelse, uten å være optimalisert for SEO. I disse tilfellene finnes det enormt potensiale, og ved å gjøre de taktiske grepene under har vi hos en av våre kunder økt den organiske trafikken med over 800 prosent.

Sjekk hvilke taktiske grep du kan gjøre for å få mer organisk trafikk.

Oppdater gamle skatter

Har du innhold på nettsiden, finnes det helt sikkert både nyere og gamle skatter som fortsatt har stort potensiale. Det er sjelden innhold har nådd 100 prosent dekning og høy frekvens i målgruppen, med mindre du har enorme distribusjonsbudsjetter. Gå gjennom gammelt innhold, gjør nødvendige oppdateringer og sørg for at det er relevant og tidsaktuelt.

Oppdater metadata

Søkeatferden er er i kontinuerlig endring, og det som var relevant som søkeord for noen år tilbake, er ikke nødvendigvis det nå. Gjør en enkel søkeordsanalyse og sjekk at søkeordene og metadataen på innholdet ditt er oppdatert. Finn gjerne såkalte “long tail” søkeord. Disse søkeordene er mindre brukt i søk og har mindre konkurranse, noe som gjør det enklere å rangere høyt.

Finn gjerne såkalte “long tail” søkeord. Disse søkeordene er mindre brukt i søk og har mindre konkurranse, noe som gjør det enklere å rangere høyt.

– Torunn Maria Holm, innholdsrådgiver

Nye formater

Har du skrevet en artikkel som skapte engasjement, er det stor sannsynlighet for at du kan skape engasjement ved å presentere innholdet i artikkelen på nye måter. Det kan for eksempel være video, animasjoner, infografikk eller bilder. Hvis du synes innholdsproduksjon tar for mye tid, så er dette en genial måte å få mer ut av mindre på.

Smart distribusjon

Ikke alle merkevarer har et pågående jevnlig distribusjonsløp, men de fleste har kampanjeperioder der det er satt av midler til annonsering og distribusjon. Tenk smart når du setter opp distribusjonsplanen, og sørg for at du får med innhold som er viktig for den organiske trafikken. Bare husk å oppdatere innholdet først!

 

Gjør en SEO Audit

Dette siste punktet, en SEO-analyse av nettstedet, er litt mer tidkrevende, men gir en desto større sjanse for å lykkes med SEO og økt organisk trafikk. Denne analysen gir deg en komplett oversikt over hvilke grep du må ta på nettsiden. Det kan være grep som å optimalisere størrelsen på bilder, sjekke metadata, sørge for raskere lastetid på nettstedet eller forbedre mobilvennligheten.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-preview-0005-kopi-e1701422390125.jpg

Torunn Maria Holm

Strategisk rådgiver

torunn.holm@spoonagency.no 417 64 146

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook