
Kunde
Skikkelig Digg Mat
En skikkelig digg nettside
Utfordring
Mange merkevarer i dagligvarebransjen mangler egnede landingssider, og er på mange måter digitalt usynlige. Når vi samtidig vet at 90 prosent av alle søk skjer hos Google, og over 60 prosent oppgir at de oppdager nye produkter først i sosiale medier, har det aldri vært viktigere å være digitalt til stede.
Merkevarer uten egne nettsider mister også verdifull kjennskap til målgruppen sin, fordi de ikke får samlet førstehåndsdata og er nærmest ikke-eksisterende i søk. Dette begrenser deres spillerom for å kunne formidle produktkunnskap og bygge merkevarekjennskap over tid.
I dagligvarebransjen er det mange merkevarer som eies av internasjonale morselskaper, og markedsføringsmidler som øremerkes det norske markedet skal helst ha resultater å vise til fra første krone. Blant norske merkevarer ser vi også løsninger der det bygges enkle og rimelige kampanjesider uten særlig funksjonalitet, som skrotes eller blir stående urørt så snart kampanjeperioden er over. Innsatsen som skal til for å optimalisere og drifte et nettsted kan ikke konkurrere mot enkle og kjappe løsninger der og da.
Hva om vi kunne gi disse merkevarene tilgang på en plattform som oppfyller alle krav til både teknisk og innholdsmessig SEO, uten at de selv må foreta store investeringer?
Mål
Spoon ønsker å tilby en nettsideløsning som både oppfyller merkevarenes behov for økt synlighet og tilstedeværelse, og samtidig oppleves av forbruker som et nyttig og verdifullt nettsted med matinspirasjon av høy kvalitet og unike oppskriftsvisninger.
Plattformen skal sette en ny standard for hvordan oppskrifter og mat presenteres digitalt, og bli et av Norges mest besøkte kommersielle nettsteder for mat og drikke.
Ved å samle ulike merkevarer med separate markedsbudsjetter under samme tak, kan nettsiden oppnå høyere autoritet og synlighet gjennom søk, enn hva merkevarene klarer alene. Dette vil gi annonsørene en langsiktig verdi i form av økt organisk trafikk og bedre merkevarekjennskap.
For å oppnå dette, var målet vårt å få minst fem merkevarer inn på nettsiden i løpet av det første året. Uten eksisterende innhold var det vanskelig tallfeste KPIer på antall topp-posisjoner i søk og organiske økter inn på siden, men vi visste at en god benchmark for organisk trafikk til en nettside ligger på 30 prosent.

Løsning
Som løsning har vi i Spoon utviklet Skikkeligdiggmat.no.
SkikkeligDiggMat er et kommersielt nettsted for mat og drikke, og gir små og mellomstore merkevarer en unik mulighet til å presentere innhold og produkter på et attraktivt og moderne nettsted. Spoon produserer alt innhold som publiseres på skikkeligdiggmat.no i samarbeid med de ulike merkevarene.
Nettstedets struktur er optimalisert for både å være merkevarens eget innholdsunivers, for eksempel ved betalt distribusjon, og for å være et helhetlig nettsted med variert og godt innhold for alle besøkende uansett hvor trafikken kommer fra.
For å bygge løsningen hadde vi et erfarent in-house team bestående av prosjektleder, SEO-spesialist, matfaglige innholdsrådgivere, redaksjonelle designere og UX-designere.
Vi har lagt stor vekt på å lage den beste tekniske løsningen til oppskrifter. Dette gjorde vi fordi vi ser et stort potensial for å bruke teknologi på en reell måte for oppskrifter, i stedet for å bare være en digital kokebok.
Vi opplever Skikkeligdiggmat.no som en troverdig avsender, og tror forbrukerne opplever innholdet vårt som mindre kommersielt når det ikke er merkevaren selv som står bak nettsiden.
Fokus på brukervennlighet
SkikkeligDiggMat har lagt særlig vekt på to viktige funksjoner på oppskriftsløsningen: Automatisk utregning av næringsinnhold og tilpasningsmuligheter.
Når du velger en tilpasning på en oppskrift (for eksempel vegetar i stedet for kjøtt), vil både ingredienslisten, fremgangsmåten og næringsinnholdet endre seg. Det er også mulig å lage oppskrifter med egne tilpasninger for mild/sterk eller allergivennlige versjoner.



Merkevarebygging
SkikkeligDiggMat er utviklet både teknisk og innholdsmessig for å møte de SEO-kravene som stilles til et moderne nettsted. Teknisk har vi sikret at nettstedet har strukturerte data, stjernemarkering, næringsinnhold og SEO-tilpasninger i publiseringsløsningen. Innholdsmessig jobber vi strategisk når vi planlegger hva slags innhold merkevarene skal prioritere.
Alle oppskrifter og artikler skrives med utgangspunkt i søkeordsanalyser og forbrukerintensjon for de aktuelle nøkkelordene, kombinert med våre rådgiveres kunnskap om sesonger, anledninger og nye mattrender.
For å sikre at hver merkevare beholder sin identitet på et felles nettsted som dette, har hver annonsør en godt synlig logo, grafiske elementer og farger som passer til deres merkevare. I alle oppskrifter er det aktuelle produktet som markedsføres uthevet med et eget bilde og produkttekst, slik at forbrukeren enkelt kan kjenne igjen produktet i butikk. Alle merkevarer kan velge mellom innholdspakker på ulike prisnivåer. Pakkene kan også skreddersys ut i fra den enkeltes behov og ønsker.

Vi opplever det som effektivt og enkelt å få på plass en kampanje, siden Spoon selv kommer med forslag til tema for oppskrifter og artikler. Det betyr at det matfaglige ikke må komme ferdigtygget fra Haugen-Gruppen.
Resultater
Etter kun ett og et halvt år i drift, har SkikkeligDiggMat allerede:
14
ulike merkevarer på nettsiden
1 700 000
økter
40%
organisk trafikk på nettsiden
200 000
innganger fra søk
60
topp 10-plasseringer i søk
8 000
følgere i SoMe
Vi ser en stor verdi i at det ikke er tidsbegrensing på innholdet, slik det er ved standard SoMe- kampanjer. På skikkeligdiggmat.no lever både artikler, oppskrifter og bilder videre og dukker opp i søk, noe vi ser gir oss ekstra trafikk.
Til tross for svært høy konkurranse på oppskrifter og inspirasjonsinnhold i kategorien mat og drikke, er det kun Meny.no og Matprat.no som rangerer bedre enn Skikkeligdiggmat.no på felles søkeord.
Heinz, Tabasco, Ybarra og Sweet Baby Ray’s er blant annonsørene som raskt har fått gode resultater i form av økt synlighet, mer engasjement rundt merkevaren og økt salg i butikk.
For flere av produktene som har valgt SkikkeligDiggMat som markedsføringskanal, har det ikke vært andre markedsaktiviteter utenfor butikk enn det som er gjort i denne sammenheng. Blant disse finner vi Monini hvit trøffelolje, som etter profilering i SkikkeligDiggMat sine kanaler gikk fra å være den minste av fem smaksatte oljer fra Monini til å bli den største, med en salgsøkning på hele 57 prosent mot samme periode året før.
Ybarra original olivenolje har lenge vært Norges mest solgte olivenolje, men fikk likevel en boost og økning i salget på 16 prosent under en av kampanjene (målt over 3 måneder).
SkikkeligDiggMat tilbyr egne innholdssider til merkevarer som trenger det, men også muligheten til å gjennomføre joint marketing-samarbeid med merkevarer som allerede er inne på plattformen. Ta kontakt med oss for å få vite mer!

Vi opplever en tydelig matglede som kommer godt frem i både kreative oppskrifter, samt høy kvalitet på bilder. Bildene som er tatt til Skikkeligdiggmat.no har vi også brukt i andre situasjoner, både i Norge og på det internasjonale markedet
Vil du vite mer om dette prosjektet?

