Blogg

Hvert femte søk utføres med tale – slik kan du optimalisere

Publisert 06. mai av Torunn Maria Holm

Torunn på hjemmekontor.png
Okay, Google – er nettsiden min klar for talestyrte søk?

Torunn Maria Holm er en erfaren innholdsrådgiver og jobber daglig med problemstillinger knyttet til innhold, optimalisering og søk.

Hjemme hos meg finnes det ikke et eneste rom uten Google Assistent. Uansett hvor vi befinner oss i huset, så kan vi spørre Google om hvordan været blir i dag, få svarene vi trenger når vi er usikre på leksene, sette på musikk og skru av og på lyset.

Selv om jeg vet at måten vi bruker talestyring og søk hjemme hos meg er i det fremre sjiktet sammenlignet med folk flest, så er det tallenes tale klare; talestyrte søk øker i omfang og mengde.

Ifølge Google er nå hvert femte søk utført globalt gjort med tale, og det er hovedsakelig mobilbrukere som benytter seg av talestyrte søk. 31% av mobilbrukere utfører talestyrte søk minst en gang i uken.

Ikke overraskende er det tenåringene som leder an på teknologien – 55% av dem utfører talestyrte søk daglig.

Og selv om dette er globale tall, er det ingen grunn til å ikke anta at dette gjelder i Norge også. Både når det kommer til talestyrte søk fra mobil og fra smarte høyttalere. Markedet for smarte høyttalere er nemlig spådd å vokse globalt til 40 milliarder dollar innen 2025.

Hva betyr dette for nettsiden din?
Vi som jobber med digital markedsføring, er ikke fremmede for endringer. Endringer og utvikling skjer kontinuerlig, og det kan skje raskt. Denne talestyrte utviklingen er ikke en omveltende endring, men den stiller noen krav til søkeoptimalisering. Heldigvis er de kravene som stilles ikke noe vi er ukjent med, og det er heller ikke vanskelig så lenge du jobber strategisk og kontinuerlig.

Dette kjenner du igjen fra optimaliseringsarbeidet fra før.

Så hvordan kan du som markedsfører begynne å tenke nå for å sikre at merkevaren din henger med når søkene flytter seg fra skrift til tale? Her er våre fem prioriterte tips:

1: Sørg for rask lastetid
Stemmestyrte søk brukes oftest når vi egentlig er opptatt med noe annet – det vil si at vi bruker det for å enkelt kunne multitaske. Rask lastetid er viktig for Google, og særlig på stemmestyrte søk. Her er det ingen tid å miste.

2: Skriv slik du snakker
Når vi søker med stemmen, så bruker vi setninger og ord på samme måte som når vi snakker og spør om noe, såkalte «longtail keywords» i stedet for nøkkelord. Så i stedet for å skrive «beste pizza Oslo» i søkefeltet, så sier vi «hvor finner jeg den beste pizzaen i Oslo?». Ta også hensyn til at stemmestyrte søk brukes mye av barn og unge, så bruk enkelt og forståelig språk. Fokuser på å skaffe gode svar på spørsmål, fremfor å presse inn flest mulige nøkkelord i innholdet.

3: Finn hensikten bak søket
Stemmestyrte søk brukes ofte når vi har en konkret hensikt, sånn som å finne veien eller åpningstidene til et sted eller en forretning, og begynner nesten alltid med «hva», «hvor», «når» eller «hvem». La dette være en veileder når du optimaliserer nettsiden. Pass også på at du alltid har registrert adresse, telefonnummer og åpningstider på Google My Business, med riktig geotagging og svar på ofte stilte spørsmål.

4: Bruk strukturert data
Med strukturert data, eller mikrodata, er det enklere for Google å forstå hva nettsiden din inneholder. Har du for eksempel en oppskrift på nettsiden din, så vil strukturert data hjelpe Google med å forstå hva det er oppskrift på, hva den egner seg godt til, hvor lang tid det tar å lage den, hvor godt den rangerer hos brukere med mer.

5: Ikke glem alt det andre du gjør for SEO
Alt du gjør fra før av på SEO vil fremdeles være viktig for rangering, også innenfor stemmestyrt søk. Det betyr at du fremdeles må jobbe med godt innhold, ha mobilvennlige sider og kontinuerlig optimalisere basert på innsikt og analyse.