Forstå greia med animasjon

By 15/05/2020 Nyheter

Skal du forklare noe komplekst eller jobbe med ideer som er fysisk umulig? Animatør Magnus Line forklarer hvorfor animasjon er tingen.

– Det jeg liker med animasjon er at man lager noe ut av ingenting. Der videoproduksjon begrenses av hva som faktisk kan filmes, er det bare fantasien som setter grenser for animasjon. Enten man vil vise et romskip som utforsker fjerne galakser eller lage bilder til noe abstrakt og konseptuelt, forteller Magnus Line, animatør i Spoon.

Det passer bra å bruke animasjon når det som skal kommuniseres er komplisert, delikat eller vanskelig å forklare med live-action video. Full kreativ kontroll gjør at hver minste detalj kan justeres underveis for å forsikre at uttrykket blir riktig. Man kan forklare det komplekse og illustrere det abstrakte.

Har du tenkt på at de fleste instruksjoner som skal vise oss hvordan vi skal gjøre noe, er tegnet? Med animasjon kommuniserer man ofte ved hjelp av symboler. Levende bilder inviterer til tvetydighet, mens kommunikasjon gjennom symboler lar deg fokusere på bare det som er viktig.

Det aller viktigste å tenke på før man setter i gang med å bestille en animasjonsfilm er: «Hva skal jeg si?»

Hva er budskapet til filmen og hvem snakker den til. Har du svaret på dette så er jobben med å skreddersy en animasjon mye lettere.

– Godt håndverk og god underliggende idé skinner ofte gjennom og er det som kjennetegner en god animasjon.

I innboksen din popper det inn en melding med emnefeltet «ditt drømmeprosjekt». Hva består det av?

Det må være for en kunde som kjenner fagfeltet, stoler på fagfolkenes ekspertise, har et spennende univers å utforske, og med et passende budsjett bak. Har man denne formelen er det ingen grenser for kule ting man kan lage.

Magnus fremmedordliste for ikke-animatører:

Storyboard:En shot-for-shot, tegnebok av filmen som ofte blir tegnet etter at manus er ferdig. Storyboard er veldig viktig i animasjon da det lar deg fikse og gjøre endringer på filmen før man setter i gang med den tidkrevende produksjonen.

Styleframe:En styleframe lages ofte sammen med storyboard, og er en ferdig designet og utarbeidet bilde fra filmen før den er satt til produksjon. Her bruker man designet man har kommet frem til, og utarbeider et enkelt skudd fra filmen for å gi et inntrykk av hvordan den ferdige filmen vil se ut.

Animatic:For store og kompliserte produksjoner kan det være hensiktsmessig å lage en animatic. Dette er et slags slideshow av storyboardet laget til en film, med enkle animasjoner og klippet til tenkt timing på ferdig film. Ofte inkluderes voice-over, dialog, og/eller musikk også for å se at alt passer.

Animasjon er ikke one size fits all. Finn hvilken type som passer for ditt prosjekt:

Liten

En kjapp og kort animasjon på 5-20 sekunder. Ofte blandes tekst og bilde for å få frem et kort budskap.

Pris: 15-30.000,-

Eksempel: Bakehuset – Spis mer brød

Medium

Har du et litt mer komplisert budskap? Da kan det lønne seg med en film som bruker voice og et lengre manus. Selve filmen er 30sek til 1 minutt lang. Filmen kan lages i flere formater for å fungere til ulike sosiale medier.

Pris: 40-70.000,-

Eksempel: KIWI – Hensfoss

Stor

I denne kategorien faller alle filmer med der en kompleks historie skal fortelles. Her får du brukt hele spekteret med lydeffekter og avansert animasjon.

Pris: 80-200.000,-

Eksempel: WWL

FÅ SISTE NYTT FRA SPOON PÅ E-POST

Thanks for subscribing!